made fashion

 
Welcomes MADE-RYO Fashions tucked away in Willits Alley is our newest Great Little Spot, MADE Fashions! Open for about a year, it’s an innovative experience in custom fashion design, featuring a unique collection of handbags and clothing from classic to cutting edge. A true testament to taking advantage of LOCAL talent, all fashions at MADE are MADE right here
 Benelux recently held an end-of-year event for invited guests in Amsterdam. The event was devoted to trends in sustainability in the fashion and textile industry. The trends of 2011, and an exploration of expected trends for 2012, were presented in a relaxed setting. 
This year we’ve seen increased focus on the innovation of sustainability approach, resulting in new business models and special attention to transparency and data measurement. An increased awareness of water scarcity and reduction of water use in products and processes were also on the agenda this year. Greenpeace launched their successful Detox campaign, which received a lot of media attention and led to long-term sustainability commitments to the goals outlined by Greenpeace. This campaign also illustrates another trend we’ve noticed: engaging consumers via social media. Action groups, NGO’s and consumer organisations have been using social media to raise awareness and commitment from consumers to advance their  cause. Even though sustainability is well represented on many of the social media platforms, traditional media certainly haven’t stopped writing about sustainability, focusing mainly on labour issues when covering sustainable fashion. Last but not least, we’ve noticed an encouraging increase of cooperation to rea lise improvements across the supply chain. In the highly competitive fashion industry it proved to be a very powerful move for brands to work together, but 
also start co-operations with NGO’s to reach sustainable ambitions.
2012:
Based on research, MADE-BY has formulated some of the ‘to be expected’ trends for 2012. A number of important trends of 2011 will most likely be followed up next year. 
Integration of sustainability in business practices will probably become an even more indispensable part of business, leading to a result-oriented approach and creating broader sustainability programs. 
Water efficiency, reduction and quality will remain important issues on the sustainable fashion agenda. Following up on this trend, MADE-BY is organising a symposium on Sustainable Solutions in Wet Processing on January 24th 2012 for partner brands and a broad range of professionals. Furthermore,  we’re expecting the trend of cooperation within the industry to increase, leading to more innovation, tools  development and (eventually) harmonisation of standards and approaches. The economic climate, increasing resource prices and resource scarcity will make waste management and resource efficient design and production an important part of sustainability programs. As consumer scrutiny increases and companies  approach sustainability more like ‘business as usual’, measurement of and transparency on results will become more important than ever. For this, MADE-BY Scorecards are an excellent tool.
Trends reporting 2011/2012
Onlangs organiseerde MADE-BY Benelux een eindejaars event voor genodigden in Amsterdam. De bijeenkomst stond in het teken van trends op het gebied van duurzaamheid in de kleding- en textielindustrie. In een ontspannen sfeer werd terug geblikt op de trends van 2011 en een verkenning gepresenteerd van de verwachte trends voor 2012. Hier volgt een kort overzicht van de trends zoals wij die hebben waargenomen:
Trends 2011:
Afgelopen jaar lag de nadruk onder meer op innovatieve aanpakken van duurzaamheid. Zo kiest menig kledingmerk ervoor om duurzaamheid te integreren in hun businessmodel en is de aandacht voor het meten van resultaten en transparante communicatie over de duurzame strategieën, successen en ambities sterk toegenomen. Ook namen wij een toegenomen interesse in waterverbruik en gebruik van chemicaliën waar: Greenpeace zette de succesvolle Detox-campagne op, deze kreeg veel media media aandacht en grote namen in de mode-industrie hebben toegezegd zich te conformeren aan de door Greenpeace geformuleerde ambities. De Detox-campagne is daarnaast een goed voorbeeld van een andere gesignaleerde trend: het actief inzetten van social media om de consument bewust te maken. Ook andere actiegroepen, NGO’s en consumenten organisaties hebben campagnes opgezet om de consument via nieuwe kanalen te bereiken.
Het inzetten van social media mag dan wel een duidelijke trend zijn, traditionele media zijn zeker niet verdwenen en hebben met name bericht over arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie. Opvallend was dat de competitieve kledingindustrie om als het gaat om duurzaamheid in staat blijkt goed samen te werken. Samenwerkingsverbanden tussen brands en over de gehele supply chain zijn tot stand gekomen en NGO’s en kledingmerken werken daadkrachtig samen om verbeteringen te realiseren.
Trends 2012:
Op basis van onderzoek heeft MADE-BY de eerste stappen gezet in het formuleren van te verwachten trends voor komend jaar. Een aantal belangrijke trends van 2011 zullen hoogstwaarschijnlijk vervolg krijgen in 2012. Zo zal duurzaamheid nog meer een vast onderdeel worden van bedrijfsvoering, met een resultaat gerichte aanpak en een verbreding van duurzaamheidsprogramma’s als gevolg. 
Ook blijft de aandacht voor waterverbruik en het gebruik van chemicaliën een grote rol spelen in 2012. Geheel in lijn met deze trend organiseert MADE-BY voor partnerbrands en geïnteresseerden een speciaal event over Sustainable Solutions in Wet Processing op 24 januari 2012 waarin gekeken wordt naar een duurzamere aanpak van wet processing. 
Naar onze verwachting zal de samenwerking binnen de sector in 2012 verder uitbreiden en verdiepen. De eerste stappen richting samenwerkingsverbanden en de ontwikkeling van tools zijn gezet, meer innovaties en een geleidelijke harmonisatie van normen en benaderingen zullen het gevolg zijn. 
De economische situatie, de stijging van grondstoffen prijzen en een toenemende schaarste van grondstoffen maken het beheer van afvalstoffen, recycling en een efficiënt gebruik van grondstoffen een belangrijk aandachtspunt voor komende tijd. 
Doordat consumenten steeds beter geïnformeerd zijn over duurzaamheid en de prestaties van bedrijven en bedrijven zelf duurzaamheid in toenemende mate als vast onderdeel van hun bedrijfsvoering beschouwen, verwachten wij dat het meten van resultaten en transparante berichtgeving over duurzaamheid in 2012 belangrijker zal worden dan ooit. Daarvoor is uiteraard de MADE-BY Scorecard een uitstekend instrument.
Unicef campaigns against child labour in the Netherlands:
07/12/2011 - 18:25
 
Millions of children worldwide are forced into labour . Due to poverty or lack of education, many children spend their childhood in factories or doing manual labour rather than learning in the safety of a school environment. Unicef focuses on the well being of children and has developed a plan to get children away from factories and into schools. In the Netherlands, Unicef devoted  November and December to a media campaign  designed to increase awareness of child labour.
Unicef estimates about 150 million children between 5 - 14 years old are forced to support their families by working thereby depriving them of an education. In some countries a tradition of sending girls from the countryside to work as a housekeeper for relatives or acquaintances in the city prevents is a common cause prohibiting them from attending school .  Unicef’s objective is the compliance of children’s rights. When governmentsfail to act Unicef works to provide the best possible solutions.
When children are deprived of an education, their chances in life decline. This is a cycle which tends to repeat from one generation to the next. The projects of Unicef focus on addressing child labour, providing them with an education in a safe environment. In cases where this isn’t possible, Unicef works to support children and has developed special care facilities where they can get assistance and have the opportunity to at least learn some of the essentials.
With their campaigns Unicef hope to raise awareness and receive donations for this issue. For every €100, one child can be provided an option other than child labour - working in a mine in Benin for example - and put into an educational programme. In the latest media campaign in the Netherlands, child labour within the fashion industry was addressed. MADE-BY Benelux General Manager Esther Verburg was interviewed by prime time TV show RTL Boulevard. Esther states that even though many companies are aware of and working on the issue of child labour it is almost impossible for a company to guarantee that no child labour is used in their supply chain: “A company can and should put systems in place to prevent child labour, but it is a very complex issue that requires collaborative efforts of brands, suppliers, NGO’s and governments in order to get closer to a structural solution.”
For more information on Unicef and their campaigns, check their website and the reports on child labour of the UN International Labour Organisation. Esther Verburg’s interview is in Dutch, and can be viewed by clicking here.
 
Unicef voert eindejaars campagne tegen kinderarbeid:
Het einde van 2011 staat dankzij Unicef in het teken van kinderarbeid. Gedurende de maanden november en december voert Unicef  acties onder het motto “Kinderarbeid, dat pikken we niet” om het publiek bewust te maken dat kinderarbeid nog steeds bestaat. In de week van 14-20 november organiseerde Unicef in samenwerking met RTL4 en Radio 538 een intensieve media campagne. Tot de jaarwisseling wordt door middel van spotjes op radio en tv aandacht gevraagd voor het onderwerp en kan men via smsjes doneren.
Volgens de cijfers van Unicef volgen wereldwijd maar liefst 150 miljoen kinderen geen onderwijs, maar werken zij vaak onder erbarmelijke omstandigheden. Unicef zet zich in voor de naleving van kinderrechten en werkt daarvoor samen met overheden. Wanneer dit niet mogelijk is draagt zij zorg voor een zo goed mogelijke oplossing. De voornaamste reden van kinderarbeid is grote armoede, waardoor kinderen genoodzaakt zijn hun families te ondersteunen. Daarnaast spelen gebrek aan kennis en ook tradities een rol: in sommige landen is het gebruikelijk om vooral meisjes van het platteland bij familie of kennissen in de stad huishoudelijk werk te laten uitvoeren.
Wanneer kinderen geen kans krijgen om onderwijs te volgen en daarmee een beter leven op te bouwen, wacht de volgende generatie hetzelfde lot. De projecten van Unicef zijn er niet alleen op gericht kinderarbeid tegen te gaan, maar dit ook te voorkomen en ervoor te zorgen dat kinderen in een veilige omgeving onderwijs kunnen volgen. In gebieden waar dit niet mogelijk is probeert Unicef kinderen te ondersteunen in speciale opvangplekken, waar zij worden bijgestaan en toch basiskennis opbouwen.
Met de campagne “Kinderarbeid dat pikken we niet” wordt het Nederlandse  publiek voorgelicht over de omstandigheden waaronder veel kinderen leven, de gevolgen van kinderarbeid en wordt geld ingezameld. Voor iedere €100,- kan Unicef een kind uit bijvoorbeeld een mijn in Benin halen en naar school laten gaan.
In het kader van de kinderarbeidweek van Unicef heeft het RTL4 programma RTL Boulevard MADE-BY general manager Benelux Esther Verburg geinterviewd, klik hier voor het item. Kijk voor meer informatie over kinderarbeid op de site van Unicef en de rapporten over kinderarbeid van de VN International Labour Organisation.
APPG – The sustainability reporting landscape is changing and UK fashion companies need to respond
06/12/2011 - 15:16
 
On Wednesday 23, November, the All-Party Parliamentary Group on Ethics and Sustainability in Fashion hosted a 2nd meeting at the House of Lords, Westminster, UK. The topic for discussion was “How UK fashion companies will be impacted by two key developments: legislation within Europe on sustainability reporting and the emergence of new industry groups, like the Sustainable Apparel Coalition”.  In MADE-BY’s role as co-secretariat with the Centre for Sustainable Fashion, London College of Fashion, we brought together a group of influential speakers from across business, NGOs, the Danish Government, the House of Lords, CSR consultancies.
The Baroness Lola Young, chair of the APPG on Ethics and Sustainability in Fashion chaired the discussion ensuring that there was a high quality of discussion and everyone was involved.
John Morrison, Executive Director of the Institute for Human Rights and Business gave an overview of the current landscape on human rights legislation at the UN level, the European level and with the UK government. The legislation on human rights and business due diligence has come a long way since the supply chain labour scandals of the mid 90s. Fifty governments across the UN have endorsed the “Protect, Respect, Remedy” framework developed by John Ruggie as UN Special Representative for Business and Human Rights. This framework is being integrated into the work of the European Commission and the OECD Guidelines meaning there is now considerable soft law guiding the responsibilities of business when it comes to human rights.
Victor Kjaer, Deputy General Director of the Danish Commerce and Companies Agency, Ministry of Business and Growth gave an overview of CSR reporting legislation that the Danish government put in place in 2008. The legislation made it mandatory for all large businesses to report on their CSR policies, activities and outcomes. The Danish legislation has genuinely changed the mindset of businesses in Denmark on CSR reporting and is being looked at favourably by the European Commission.
 
Lord Tony Young, Labour Party life peer, shared his knowledge and experiences as Vice Chair for Ethical Trading Initiative (ETI) discussing how ETI have a new model and approach to reporting within the ETI.
Lucy Shea, CEO of Futerra Sustainability Communications, Sean Ansett, Managing Partner, At Stake Advisors, former CR Director of Gap and former CR Director of Burberry and Rowland Hill CSR, Sustainability Manager at M&S acted as discussants broadening and informing the debate. Lucy Shea drew on her experience as Futerra to say that businesses have to focus on the why of reporting and be clear on their objectives around CSR and sustainability reporting. Sean Ansett gave the room a dose of reality pointing out the labour standards issues that still occur in 
supply chains, noting that stakeholder expectations on the accountability and reach of companies is growing and listing a range of challenges and questions to companies who want to report effectively including: what’s material? metrics, data integrity, how deep should brands go? and who the reports should address? Rowland Hill drew attention to how people’s relationship to fashion has changed as production has been globalised and argued persuasively for 
addressing sustainability issues such as the consumption of raw materials, water 
stress issues and climate change. Rowland Hill finished by stating that progressive companies support regulation.
MADE-BY were pleased with the high level and quality of the debate between an informed audience and the influential speakers. Several of the Peers made notes to raise issues in the chambers to question Her Majesty’s Government and we are looking forward to seeing the outcomes of the debate.
APPG for Ethics and Sustainability in Fashion
17/11/2011 - 16:44
 
APPG for Ethics and Sustainability in Fashion explores key developments in legislation and industry initiatives that are changing the contours of sustainable fashion reporting
Following a successful first meeting of the All-Party Parliamentary Group (APPG) for Ethics and Sustainability in Fashion earlier this year, Baroness Young of Hornsey will be chairing a second meeting on Wednesday 23 November, 2011 at the House of Lords, with MADE-BY and the Centre for Sustainable Fashion (CSF) providing secretariat services.
The group will examine: How UK fashion companies will be impacted by two key developments: legislation within Europe on sustainability reporting and the emergence of new industry groups like the Sustainable Apparel Coalition.
While the UK Government’s approach to date has been to encourage voluntary reporting, legislations around the world have been emerging over the past three years that stipulate more transparent reporting requirements of larger businesses. The Danish Act on CSR reporting adopted in 2008, for example, specifies that large Danish businesses must account for their work on CSR in their annual reports. In 2010, the California Transparency in Supply Chains Act was also launched (which MADE-BY reported on in our blog earlier this year), which from 2012 will require large retail sellers and manufacturers to disclose their efforts made to eradicate slavery and human trafficking from their direct supply chains. Spain has also followed suit by introducing the Spanish Sustainable Economy Act in March this year, which requires government-sponsored commercial companies and state-owned businesses to file annual corporate governance and sustainability reports. The European Commission published a new communication on CSR in October this year, which sets out the priorities and actions planned for the next three years on CSR in the EU. Although the strategy continues to favour ‘self-regulation’, it sees market mechanisms as important in ‘complementing’ regulation that promotes transparency.
In addition to legislative advances, we have also seen other initiatives in the industry pushing forward the sustainability and human rights agendas. The Sustainable Apparel Coalition was founded in March 2011 and is an industry-lead group of leading clothing and footwear brands and retailers (including Adidas, H&M and Marks & Spencer), manufacturers, non-governmental organisations, academic experts and the U.S. Environmental Protection Agency, whose aim is to reduce the environmental and social impacts of apparel and footwear products around the world. The UN Global Compact, launched in July 2000, also aims to align business operations and strategies worldwide through a leadership platform for the development, implementation and disclosure of responsible and sustainable corporate policies and practices. On 16th June 2011, the United Nations Human Rights Council endorsed the Guiding Principles for the Implementation of the UN “Protect, Respect and Remedy” Framework, developed by Harvard Professor John Ruggie. The UN Guiding Principles provide an authoritative global standard for preventing and addressing the risk of adverse impacts on human rights linked to business activity. Furthermore, the OECD Guidelines, which not only apply to companies own activities, but also suppliers, provide voluntary principles and standards for responsible business conduct in areas such as employment and industrial relations, human rights, environment, information disclosure, combating bribery, consumer interests, science and technology, competition and taxation.
In light of these developments, the APPG meeting will aim to discuss: the potential benefits of legislation over self-regulation, challenges faced by businesses in the fashion industry in regard to CSR legislation, what businesses can reasonably be expected to report on, as well as the scope and metrics options most appropriate for reporting.  
Speaking at the event, the group will see Victor Kjær, Deputy General Director, Danish Commerce and Companies Agency, Ministry of Business and Growth, discuss the recent changes in the Danish CSR legislation and how they have impacted on businesses to date; John Morrison, Executive Director of the Institute for Human Rights and Business, will discuss the movement of EU legislation on CSR and the implementation of the California Transparency in Supply Chains Act. Finally, Labour Party life peer, Lord Tony Young, will share his views on the subject based on his experiences as Vice Chair for the Ethical Trading Initiative (ETI), and role within trade unions.
A chaired discussion with Baroness Young and commentary by Lucy Shea, Chief Executive of Futerra Sustainability Communications, Sean Ansett, former CR Director of Burberry and Lucy Drage, Ethics and Sustainability Manager for GM and Clothing, Sainsbury’s, will then follow.
An open debate with an exclusive audience of parliamentarians, CSR experts and fashion brands will complete the afternoon.  MADE-BY is proud to provide secretariat services for the APPG, enabling us to be a key part of this debate.
Research shows: companies believe that sustainability equals profitability
07/11/2011 - 15:11
 
 
While most actions towards sustainability are applauded, MIT states in their special report, “Sustainability: The ‘Embracers’ Seize Advantage,” that companies shouldn’t just have a sustainable strategy, but rather incorporate sustainability into their business strategy and practice.
As sustainability becomes more common practice, we see that both larger companies and smaller initiatives are increasingly moving towards a more sustainable way of doing business. The results of MIT’s second Annual Sustainability & Innovation Survey of Global Strategy show that the economic downturn hasn’t pushed sustainability off the corporate agenda. In 2010, 59% of the respondents had increased their investments in sustainability compared to 25% in 2009, with 70% expecting to do so over the next year.
Companies focused solely on economic growth and increasing market shares will feel the need to engage with these strategies. With the knowledge that resources are not unlimited, and in some cases very scarce, companies are realising more and more that it is a need to act sustainably in order to remain competitive rather than being an add on or a luxury.
MIT’s annual survey also shows that while companies are committing to sustainability, the levels of investment vary, with companies dividing into two categories - sustainability strategy leaders (embracers) and laggards (cautious adopters).
The embracers are implementing sustainability-driven strategies widely in their organisations and have largely succeeded in making their investments profitable, recognising that sustainability is not only a responsibility, but also an opportunity to build business. Because sustainability investments can be costly and take long term planning, this causes an initial hesitation to go beyond considerations of cost cutting and risk management.
The sustainability embracers have undergone a change at management level to meet their sustainable business targets, assigning managers to dedicated roles focused on sustainability and relying on line leaders and non-leadership employees more than ever before. Placing consideration of environmental and / or social issues at the heart of their approach, embracers notice that their sustainable investments not only increase their competitiveness through high efficiency performance but also by attracting new consumer segments. With new customers interested in their goods and services, market share and profit margins increase, marking a shift in consumer demands and a link between sustainability and profitability.
With 88% of  cautious adopters in the survey saying that sustainability-driven strategies will be necessary to be competitive,  and 63% planning to increase in sustainability-related management, attention and investment, most companies are indicating that they are looking toward a world where sustainability is - mainstreamed, and a necessary part of business strategy. Therefore, cautious adopters are planning, or will feel the pressure to step up on their sustainable ambitions in the near term.
Onderzoek toont aan dat duurzaamheid winstgevendheid in de hand werkt:
Iedere stap die ondernomen wordt om duurzamer te ondernemen is natuurlijk een stap in de goede richting. Toch vinden de auteurs van het MIT ‘special report sustainability: the embracers seize advantage’ dat kleine stappen in de juiste richting niet ver genoeg gaan. Ondernemingen kunnen juist heel veel profiteren van een uitgebreide duurzame strategie die in de onderneming is ingebed. Een duurzame strategie levert volgens dit rapport naar verhouding minder op.
Tegenwoordig wordt duurzaam ondernemen steeds meer een normale gang van zaken. Ondanks de economische crisis zetten zowel grote als kleine bedrijven van allerlei signatuur zich in om duurzamer te ondernemen. Dit blijkt uit het tweede annual Sustainability & Innovation survey of global strategy dat door MIT wordt gehouden. In 2009 hebben 25% van de deelnemers aan deze enquête hun investeringen in duurzaamheid vergroot, in 2010 is dit aantal gestegen naar 59% en zelfs 70% is van plan dit te aankomend jaar te doen. Grondstoffen worden duurder en zeldzamer waardoor bedrijven die voornamelijk gericht zijn op het behalen van steeds grotere winstmarges en een groter marktaandeel willen bereiken ook gaan investeren in duurzaamheid.
Uit de MIT enquête blijkt verder dat er tussen de bedrijven die in duurzaamheid investeren verschillen bestaan. Zo zijn er volgens het onderzoek bedrijven die duidelijk het voortouw nemen in duurzaam ondernemen en duurzaamheid in hun bedrijfsplannen hebben geïntegreerd, de zogenaamde ‘omarmers’. Bedrijven die een meer afwachtende houding aannemen en zich bedienen van meer oppervlakkige duurzame strategieën worden ‘voorzichtige toepassers’ genoemd. Wat deze twee type bedrijven vooral onderscheidt is dat de omarmers duurzaamheid als niet alleen een verantwoordelijkheid zien, maar ook als een kans. Hierdoor zijn de omarmers meer bereid te investeren en risico’s te lopen. De potentieel hoge investeringen en de noodzaak voor langere termijn te plannen zijn de voornaamste oorzaken dat de toepassers aanvankelijk niet verder gaan dan efficiency maatregelen en risk management.
Om de duurzame ambities in goede banen te leiden wijzen veel omarmers specifieke management rollen toe. Direct leidinggevenden en werknemers hebben in deze ondernemingen relatief veel te maken met de focus op duurzaamheid en vormen een belangrijke informatiebron voor hoger management. Er is een verband tussen duurzaamheid en winstgevendheid aan te wijzen. Terwijl de vraag van de consument afgelopen jaren sterk is gewijzigd merken de omarmers dat hun concurrentie positie is verstevigd. Dit komt niet alleen door efficiency maatregelen die voortkomen uit duurzame strategieën, maar ook doordat hun MVO ambities nieuwe klanten aantrekken.
 
Dat duurzaamheid een steeds grotere rol in ondernemen gaat spelen laat de enquete duidelijk zien: 88% van de toepassers zijn van mening dat duurzame ambities van groot belang zijn voor de ontwikkeling van hun onderneming en 63% is van plan om op korte termijn actief beleid te voeren op het gebied van management en investeringen. Hiermee spelen zij niet alleen in op striktere wet- en regelgeving, maar ook op de groeiende vraag van de consument.
 
Cleaner Production in wet processing leads to savings
01/11/2011 - 10:52
 
All garments undergo a long process of treatments before becoming the perfect pair of jeans or shirt. Besides cutting and sewing, the processing of raw materials into garments consumes considerable amounts of water, energy and chemicals. The good news is that there are ways to manage and improve efficiencies of these inputs and therefore reduce the impact of the production process for the environment.
Wet processing is the textile process in which a product is treated through a liquid based process, such as the pretreatment of fibres, printing, dyeing and finishing processes that take place in a textile mill. During these treatments, which are applied at various stages of the supply chain,from fibre to yarn, to fabric and eventually garment, a lot of water and energy is being consumed. How much the wet process impacts the environment depends on various factors, such as machine type and settings, substrates, inputs (dyestuff, chemicals etc), liquor ratio and application method. Due to the complexity of the process, which has many different stages and factors, measuring the environmental impact can be challenging. Nevertheless there are many opportunities for improvement, both at brand/retailer level, as well as with the supplier.
Tackling part of the environmental impact of wet processing can be done through Cleaner Production (CP). By focusing on small adjustments which are easy to implement and require relatively low investment, a textile mill can increase efficiencies in a short period of time. This not only leads to cost savings, but can also reduce their impact on the environment: a win-win situation. In addition, the positive effects of CP will most likely encourage producers to invest in other sustainability measures.
For example, major contributors to water consumption in a mill is the pretreatment and rinsing of textiles to remove impurities and residues, but also cooling machines and the general cleansing of equipment, which utilize a lot of water. By installing meters or measurement software at key locations inside a textile mill, the water usage over the production process can be closely monitored and resource intensive processes targeted for improvement. In case of a leak, the company would be able to respond quickly and therefore save valuable resources and costs. Also, benefits of other efficiency measurements, like reusing cooling water, steam condensate and/or process water to save water and lower production costs, are more easily monitored.
Cleaner Production measures in the wet processing will lead to a less polluting production process of clothes. Besides saving water, energy and chemicals, the textile mill benefits from the efficiency efforts and saves money. 
Cleaner Production maatregelen leiden tot veel besparingen
Jouw favoriete spijkerbroek of shirt heeft een lang proces ondergaan voor het in jouw kledingkast terecht kon komen. Behalve het in model knippen en naaien van de stof worden aanzienlijke hoeveelheden water, energie en chemicaliën gebruikt om van vezels/ruwe materialen een kledingstuk te maken. Het goede nieuws is dat er manieren zijn om door middel van efficiëntie deze hoeveelheden beter te beheren en te verminderen, waardoor het productieproces minder invloed heeft op het milieu.
Een groot deel van het water- en energieverbruik vindt plaats tijdens wet processing. Wet processing zijn alle behandelingen tijdens het productie proces in de textiel fabriek waarbij water wordt gebruikt, zoals het voorbehandelen van de ruwe materialen, printen, verven en de afwerking. Deze handelingen worden toegepast tijdens verschillende stadia in de productieketen. Wet processing vindt plaats bij het verwerken van ruw materiaal naar draad, naar stof en uiteindelijk kleding. Verschillende factoren zoals welk type machine wordt gebruikt en wat de instellingen zijn, maar ook substraten en welke stoffen worden toegevoegd (kleurstoffen en chemicaliën enz.) , de verhoudingen van vloeistoffen en applicatie methode, bepalen  in hoeverre wet processing invloed heeft op het milieu. Doordat het productieproces complex is en veel verschillende stadia kent, kan het meten van de invloed op het milieu en hier stappen in te ondernemen een uitdaging zijn. Voor zowel merken/retailers als leveranciers zijn hier volop mogelijkheden.
Door middel van Cleaner Production kan een deel van de milieu-impact tijdens wet processing worden aangepakt. Bij Cleaner Production worden vooral kleine eenvoudige aanpassingen gedaan in de textiel fabriek die bovendien relatief weinig investeringen vereisen. Deze aanpassingen leiden tot een efficiënter gebruik van grondstoffen. Dit levert niet alleen een kostenbesparing op korte termijn op, maar de impact op het milieu wordt ook verminderd: een win-win situatie dus. Daarnaast is het aannemelijk dat deze positieve effecten van CP producenten zullen motiveren om te investeren in andere duurzame maatregelen.
Processen die een belangrijke bijdragen leveren aan het waterverbruik in een textielfabriek zijn bijvoorbeeld het voorbehandelen en spoelen van textiel om onzuiverheden en resten te verwijderen, maar ook koelmachines en algemene reiniging van apparatuur verbruiken veel water. Door meetapparatuur of -software te installeren op specifieke locaties in een textielfabriek kan het waterverbruik tijdens het productieproces nauwlettend in de gaten worden gehouden. In het geval van een lekkage kan snel worden opgetreden waardoor grondstoffen en kosten worden bespaard. Ook kunnen de resultaten van andere efficiency maatregelen zoals het hergebruiken van koelwater, condens van stoom en / of verwerkingswater eenvoudiger worden gemeten.
Cleaner Production maatregelen in wet processing zullen leiden tot een minder vervuilend productieproces van kleding. Naast het besparen van water, energie en chemicaliën profiteert een textielfabriek bovendien van de efficiency maatregelen door de kostenbesparingen die de maatregelen opleveren.

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire